به گزارش پایگاه خبری شایوردنیوز/گزارش/جاده داوران در سالهای نه چندان دور به عنوان یک جاده روستایی استفاده میشد که شهر رفسنجان را به روستاهای حومه شرقی متصل میکرد اما بعد از حفر تونل و برقرای ارتباط جادهای بین شهرهای رفسنجان و زرند این جاده از بنبست بیرون آمد و یکی از جادههای پرتردد استان کرمان نام گرفت که روزانه ماشینهای سنگین، نفت کشها و کامیونهای بسیاری از این جاده تردد میکنند. گفته میشود به طور میانگین روزانه بیش از ۳۶۰۰ تردد از جاده رفسنجان_زرند انجام میشود که ماهیانه بیش از ۱۰۵ هزار تردد از این محور صورت می گیرد.
همواره نگرانی و دلهره با ساکنین روستاهای اطراف جاده رفسنجانزرند است. ساکنین حومه شرقی روزانه چندین بار باید از این جاده رفت و آمد کنند. ایاب و ذهاب دانشآموزان، کارمندان، کارگران و کشاورزان پستهکار، خرید مایحتاج و انجام امورات روزانه و همجواری این جاده با روستاهای کوهستانی و… تردد را در جاده رفسنجان_زرند بسیار افزایش داده است. البته آنچه ساکنین حومه شرقی را بیش از هر چیز دیگری نگران کرده است تردد زیاد ماشینهای سنگین در این جاده کم عرض و غیراستاندارد است که تاکنون حوادث ترافیکی مرگباری در این مسیر اتفاق افتاده است و خانوادههایی داغدار شدهاند که فقط از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ نفر در این مسیر جان خود را از دست دادهاند و افرادی هم آسیب جدی دیدهاند.
تا به حال چندین مرتبه اهالی روستاهای حومه شرقی رفسنجان مقابل فرمانداری تجمع کرده و از مسئولان استان و شهرستان عاجزانه درخواست کردهاند که برای این جاده غیراستاندارد و پرتردد بودجهای در نظر گرفته شود و نسبت به دوباندهسازی و استانداردسازی آن هر چه زودتر اقداماتی صورت گیرد. حتی روزهای اخیر در فضای مجازی مطالبی دست به دست میشد که مردم روستاهای حومه شرقی قصد مسدود کردن جاده را دارند.
فرماندار رفسنجان با بیان اینکه ساماندهی جاده رفسنجان_زرند نیازمند اعتبارات ملی است، میگوید: این جاده ترانزیتی و بینالمللی با یک باند و عرض حدودا ۷ متر است که بسیاری از حوادث ناگوار و تصادفات منجر به مرگ در آن رخ میدهد.
حسین رضایی بیان میکند: برای تعریض باند موجود و احداث هر کیلومتر باند دوم به ۲۵ تا ۲۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ساماندهی، تعریض و احداث باند دوم این جاده از ابتدای شهر رفسنجان تا ۳۵ کیلومتر بعد از آن که به جاده زرند وصل میشود نیاز به بیش از ۶ هزار میلیارد ریال بودجه دارد که از طریق استانداری پیگیر مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی و جذب این بودجه از محل اعتبارات اداره راه و شهرسازی، راهداری و شرکت مس هستیم تا ساماندهی آن صورت گیرد تا شاهد کاهش تصادفات و تلفات در این محور باشیم.
فرماندار رفسنجان در ادامه به نشست اخیر مسئولان شهرستان با معاون استاندار اشاره میکند و میگوید: در این جلسه مقرر گردید شهرداری رفسنجان به عنوان مجری طرح با همکاری شرکت مس، ایمنسازی ۱۳ کیلومتر بحرانی جاده رفسنجان_زرند را انجام دهد و همزمان اداره راهداری با تائید نقشهها و نظارت بر کار، قیر مورد نیاز را تامین کند.
حافظی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان چندی پیش در جلسهای به موضوع دوباندهسازی جاده زرندرفسنجان اشاره کرد و گفت: مطالعات جاده رفسنجان_زرند انجام گرفته است، باید دید این جاده از طرحهای اولویتدار هست یا نه تا بتوان برای دوباندهسازی بودجه گرفت. بیش از یک سال و نیم با محیط زیست درگیر هستیم و تا وقتی مسئله جاده در حوزه محیط زیست حل نشود اعتباری برای آن در نظر گرفته نمیشود.
همانطور که اشاره شد، انتظار میرود شرکت مس بایستی بودجهای برای عملیات دوباندهسازی جاده رفسنجان_زرند در نظر بگیرد. بیش از این از محل اعتبارات شرکت مس در دو مرحله جمعا ۱۵۰ میلیارد تومان برای این جاده اعتبار اخذ شد که قطعا این مقدار بودجه بسیار کم است که با این بودجه ۵ کیلومتر از جاده هم آسفالت نمیشود! قطعا مردم رفسنجان انتظار دارند از منابع مجتمع مس سرچشمه و در قالب مسئولیتهای اجتماعی به ایمنسازی و استانداردسازی جادههای مواصلاتی رفسنجان که بسیار خطرناک هستند، توجه ویژهای شود و بودجه معقولتری در نظر گرفته شود.
جاده ترانزیتی رفسنجان_زرند یا همان جاده معروف داوران که هم اکنون یک بانده است، یک جاده فوقالعاده ناایمن و غیراستاندارد است. فاقد علائم ترافیکی در شب و روز است، شانه خاکی ندارد و در محدوده مناطق مسکونی و مسیرهای منتهی به راههای فرعی روستایی از سرعتگیر مناسب جادهای برخوردار نیست و…
جاده رفسنجان_زرند قطعا با چند مصوبه دوبانده نخواهد شد و با وعده و وعید نمیتوان سر مردم را سرگرم کرد تا اصل موضوع فراموش شود. احداث این جاده بیشتر به پیگیری و یک برنامه جامع و مدون و بودجه کافی نیاز دارد، نه اینکه به مانند جاده نوق بعد از چند سال نیمه تمام رها شود. اما سوالاتی در اذهان شکل میگیرد که آیا مشکلات زیست محیطی که مدیر کل شهرسازی استان به آن اشاره کرده است، حل شده یا نه؟ تا این جاده در ردیف بودجههای ملی قرار گیرد. آیا اصلا شهرداری رفسنجان میتواند عملا بودجهای برای ساخت این جاده که خارج از محدوده پروژههای شهریست هزینه کند و آیا شورا با چنین درخواستی موافقت خواهد کرد یا نه؟
به هر حال تصادفات جرحی و فوتی در جاده داوران کم نیست، مادر، پدر و فرزند خانوادهای از دست میرود و علاوه بر اینکه خانوادهها داغدار میشوند، هزینههای سنگین درمان و مالی بر خانوادهها متحمل میشود و سرمایههای انسانی هم از دست میروند و باید جادهای ساخت که بتوان در آن با آرامش خاطر رفت…