یکی از رسومی که همچنان رفسنجانی ها آن را زنده نگاه داشته اند، پخت آش در گردش شنبه اول سال است، آنان در این روز بار و بندیل سفری کوتاه و نیمروزی را می بندند و به طور دسته جمعی راهی طبیعت می شوند، اما امسال مردم روزه دار این آیین را کمی دیرتر و در زمان افطار اجرا می کنند.
مردم رفسنحان در روز شنبه اول سال معتقدند با طبخ این آش، رشته کار به دستشان می آید و سررشته کاری را به دست می گیرند و با تهیه آش شنبه اول سال سر رشته کارها از دست نمی گریزد.
خانواده ها معمولا در دید و بازدیدهایی که در ایام نوروز داشتند قرار دورهمی برای پخت این آش را می گذارند و این رسم پیوندها و علاقه ها را مستحکم می کند، همچنین اگر بین خانواده ها کدورتی وجود داشته باشد در بازدیدهای عیدی از بین نمی رود و با دورهمی در دامن طبیعت و همکاری در پخت این آش رفع میشود.